Digital markedsføring er en form for markedsføring som bruker digitale teknologier, som internett, sosiale medier, mobiltelefoner og andre elektroniske enheter, for å nå ut til potensielle og eksisterende kunder. Dette kan gjøres gjennom en rekke forskjellige kanaler, inklududere e-postmarkedsføring, sosiale medier, innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering, displayannonsering og mobile annonsering.
Markedsføring digitalt er nyttig for bedrifter fordi det gir dem muligheten til å nå ut til et stort antall mennesker på en effektiv måte. Det er også en kostnadseffektiv måte å markedsføre seg på, siden bedriftene kan spesifisere målgruppen de vil nå og kun betale for annonseringen når noen faktisk klikker på annonsen. Dette gjør det mulig for bedrifter å få mest mulig ut av markedsføringsbudsjettet sitt.
Markedsføring digitalt kan brukes til å gjøre mange forskjellige ting, inkludert å øke bevisstheten om bedriften og merkevaren, å øke salget av produkter eller tjenester, å bygge relasjoner med kundene og å samle inn data om kunder og deres preferanser.
Historien om digital markedsføring i Norge går tilbake til 1990-tallet, da internett begynte å bli mer tilgjengelig for folk flest. På den tiden var det vanlig å se enkle nettsider som inneholdt litt informasjon om bedriften og kontaktdetaljer. Etter hvert som internett utviklet seg og flere mennesker begynte å bruke det, begynte også bedriftene å se mulighetene for å markedsføre seg på nettet. De begynte å lage mer avanserte nettsider og å bruke e-postmarkedsføring for å nå ut til kundene sine.
I løpet av 2000-tallet begynte sosiale medier å dukke opp, og dette åpnet for enda flere muligheter for digital markedsføring. Bedrifter begynte å opprette Facebook-sider og Instagram-kontoer for å nå ut til kundene sine på disse plattformene, og de begynte også å bruke annonseformater som Facebook-annonser og Google AdWords for å nå ut til en enda større målgruppe.